2012年4月2日星期一

董总代表团在出席教育部2012年4月2日华小师资圆桌会议上发表的立场文件

董总代表团在出席教育部2012年4月2日华小师资圆桌会议上发表的立场文件


12012325日华小师资严重短缺抗议大会四项决议:

 1.大会吁请教育部,马上调走今年新学年开学时被派到华小执教的不具华文资格教师,包括马来文和英文教师,并把从华小调走的具有华文资格的教师调回到华小服务。

 2.大会吁请教育部为那些不是主修马来文或英文,但却已经在华小教导马来文或英文至少三年,而且具有华文资格的教师,举办教师在职特别培训课程,以让他们同时也具有教导马来文或英文科专业资格。

 3.大会吁请教育部恢复以华语为主要教学媒介语的华小师资培训制度,设立师范课程华小组和制订妥善方案,来培训华小所需要的师资,必须把具备大马教育文凭(SPM)华文优等的资格列为申请条件,以符合华小以华语华文作为主要教学媒介语的需求。

 4.大会吁请政府检讨教育法令,实施多元化教育政策,确保各源流学校地位平等,享有公平合理对待,保障各源流学校的生存和发展。

2)董总针对上述四项决议作出下列说明:

 1.董总要求教育部正视和尽快落实上述325抗议大会的四项决议。

 2.董总要求教育部从政策和制度上,一劳永逸地根本解决华小师资短缺和不具华文资格教师问题,为华小培训足够、合格及具有华文资格的各科目教师和高职行政人员,并公布落实方案和时间表的路线图。

 3.董总要求教育部落实325抗议大会第三项决议,必须确保无论是在教师教育学院(Institut Pendidikan Guru)和教师教育大学(Universiti Pendidikan Guru)的师资培训制度,必须设立以华语为主要教学媒介语的师范课程华小组,为华小培训和派遣所需要的高职行政人员和各科目教师,包括各语文和非语文科教师,必须把具备大马教育文凭(SPM)华文优等的资格列为师训申请条件。

 4.董总要求教育部明文规定申请师范课程华小组的学员,包括申请华小组师训的华文独中统考文凭持有者,必须保留在华小组并在毕业后派到华小执教。

 5.董总要求教育部也为那些不是主修非语文科(例如数学、科学等科目),但却已经在华小教导非语文科至少三年,而且具有华文资格的教师,举办教师在职特别培训课程,以让他们同时也具有教导非语文科专业资格。

 6.董总要求教育部立即解决眼前的各项问题,包括:

 ◦立即调走今年派到华小的不具华文资格教师包括马来文和英文教师,并委派足够、合格及具有华文资格教师填补空缺。

 ◦立即发出指令给华小校长委任临教,实施一年制的临教聘约,全部临教的薪金和福利必须由政府承担。立即公布临教聘约内容。这是教育部副部长拿督魏家祥博士在20111229日会议上所作出的承诺,而且表示临教在新聘约的待遇比过去的更好。

7.董总要求教育部公布各项教育资料和统计数据,包括:

 ◦今年派到华小的不具华文资格教师人数及任教科目、职位和学校名单等资料。

 ◦华小高职行政人员和各科目教师的需求、供应和短缺资料和统计数据。这包括教师人数、其专业科目和执教科目,临时教师,代课教师,师训课程,每年师训学员和毕业生人数及受训科目,退休和离职人数及其任教科目和职位等资料及统计数据。

 ◦华小临教受训人数、师训课程和培训科目。

8.董总要求教育部恢复举办华小临教假期师训课程(Kursus Dalam CutiKDC),让面对不同情况的华小临教也有机会受训为华小合格教师。

 9.教育部今年318日在报章刊登的教育学士学位师训课程(Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian (PISMP) Ambilan Jun 2012)的招生广告中,没有招收华小华文科师训学员。董总要求教育部必须把招收华小华文科师训学员列入广告里。此外,教育部必须明文规定华小各类师训课程申请,必须包括华文科等各个科目的师资培训。

 10.董总要求教育部必须为华小培训和委派足够、合格及具有华文资格的课业辅导、特殊教育和学前教育的师资。

 11.董总要求政府检讨教育法令,实施多元化教育政策,确保各源流学校地位平等,享有公平合理对待,保障各源流学校的生存和发展。这包括:

 ◦废除1996年教育法令绪论里的单元化教育政策和相关不利母语教育的法令条文。

 ◦制度化拨款拨地增建华小,满足人民的需求和权利。

 ◦制度化公平拨款给华小。

 ◦彻底解决华小师资短缺和不具华文资格教师问题。  

--------------------------------------------------------------------------------

Pendirian Dong Zong yang dinyatakan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Menangani Isu Kekurangan Guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina yang diadakan pada 2 April 2012 di Kementerian Pelajaran Malaysia


(1)    RESOLUSI-RESOLUSI PERHIMPUNAN MEMBANTAH KEKURANGAN GURU DI SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN (CINA) YANG DIADAKAN PADA 25 MAC 2012

 1.Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya menarik balik penempatan semua guru yang tidak berkelayakan Bahasa Cina termasuk guru-guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang ditempatkan ke Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) pada awal sesi persekolahan tahun ini. Perhimpunan ini juga menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia menempatkan semula guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina ke Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) yang dipindahkan sebelum ini.

 2.Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya mengadakan program latihan kerja khas untuk guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina yang telah mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) sekurang-kurangnya tiga tahun agar mereka memiliki kelayakan profesion mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.

 3.Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya memulihkan sistem latihan perguruan yang menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar utama bagi Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina), dan menubuhkan bahagian latihan perguruan yang khusus untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina serta mewujudkan satu pelan latihan perguruan yang lebih sempurna dengan menetapkan kepujian mata pelajaran Bahasa Cina di peringkat SPM untuk melahirkan guru-guru yang memenuhi keperluan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina).

 4.Perhimpunan ini menggesa kerajaan supaya mengkaji semula Akta Pendidikan dan melaksanakan dasar pendidikan pelbagai aliran sekolah dengan bahasa pengantar masing-masing untuk menjamin semua aliran sekolah yang sedia ada dengan memberi kedudukan sama rata dan layanan adil kepada setiap aliran sekolah.

(2)    Penerangan oleh Dong Zong Berkenaan Empat Resolusi yang diluluskan oleh Perhimpunan Membantah Kekurang Guru di SJKC yang diadakan pada 25 Mac 2012 (Perhimpunan 325)

 1.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran memberi perhatian utama dan melaksanakan keempat-empat resolusi Perhimpunan 325 dengan kadar segera.

 2.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran menyelesaikan masalah kekurangan guru SJKC dari segi dasar dan sistem pendidikan agar masalah ini diselesaikan dari peringkat akar umbi untuk selama-lamanya. Kementerian Pelajaran mesti melatih dan menempatkan guru pentadbiran berjawatan tinggi dan guru mata pelajaran yang mencukupi, berkelayakan rasmi dan berkelayakan Bahasa Cina untuk keperluan SJKC, serta mengumumkan formula dan jadual waktu atau “roadmap” penyelesaian masalah tersebut.

 3.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran melaksanakan Resolusi Ketiga Perhimpunan 325 dan mesti menubuhkan bahagian khusus yang menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar utama untuk latihan perguruan SJKC di Institusi Pendidikan Guru dan Universiti Pendidikan Guru. Selain itu, Kementerian Pelajaran mesti menetapkan kepujian mata pelajaran Bahasa Cina di peringkat SPM sebagai syarat permohohan latihan perguruan SJKC supaya melatih dan menempatkan guru pentadbiran berjawatan tinggi, guru mata pelajaran bahasa dan guru bukan mata pelajaran bahasa yang mencukupi, berkelayakan rasmi dan berkelayakan Bahasa Cina untuk keperluan SJKC.

 4.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran menetapkan secara rasmi supaya guru-guru pelatih termasuk pemegang Sijil UEC (Unified Examination Certificate) Sekolah Menengah Persendirian Cina yang memohon latihan perguruan SJKC mestilah dikekalkan di dalam bahagian latihan perguruan SJKC dan ditempatkan ke SJKC selepas lulus dan tamat latihan perguruan.

 5.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran juga mengadakan program latihan kerja khas untuk guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina yang telah mengajar mata pelajaran bukan bahasa (Contohnya, mata pelajaran Matematik, Sains dan sebagainya) di SJKC sekurang-kurangnya tiga tahun agar mereka memiliki kelayakan profesion mengajar mata pelajaran bukan bahasa.

 6.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran menyelesaikan beberapa masalah dengan kadar segera. Ini termasuk:

 ◦Menarik balik dengan kadar segera penempatan semua guru yang tidak berkelayakan Bahasa Cina termasuk guru-guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang ditempatkan ke SJKC pada awal sesi persekolahan tahun ini. Susulan itu, Kementerian Pelajaran mesti menempatkan guru-guru yang mencukupi, berkelayakan rasmi dan berkelayakan Bahasa Cina untuk mengisi kekosongan jawatan.

 ◦Mengeluarkan arahan dengan kadar segera kepada semua guru besar SJKC supaya melantik guru-guru sandaran untuk tempoh kontrak satu tahun. Selain itu, kerajaan mesti menanggung semua perbelanjaan gaji dan kebajikan guru-guru sandaran.

 ◦Mengumumkan isi kandungan kontrak guru sandaran dengan kadar segera. Ini merupakan satu janji yang diumumkan oleh Yang Berhormat Timbalan Menteri Pelajaran Dr. Wee Ka Siong dalam satu mesyuarat pada 29 Disember 2011 dan berkata guru-guru sandaran menikmati layanan yang lebih baik dalam kontrak baru itu.

7.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran mengumumkan maklumat dan statistik pendidikan. Ini termasuk:

 ◦Bilangan guru tidak berkelayakan Bahasa Cina yang ditempatkan ke SJKC pada awal sesi persekolahan tahun ini, termasuk mata pelajaran yang diajar dan jawatan yang disandang oleh guru-guru tersebut serta senarai sekolah yang terlibat.

 ◦Maklumat dan bilangan keperluan, bekalan dan kekurangan guru pentadbiran berjawatan tinggi dan guru mata pelajaran di SJKC. Ini termasuk:

 i.    Bilangan guru berserta dengan kelayakan profesion dan mata pelajaran yang diajarnya.

ii.    Guru sandaran dan guru ganti.

iii.    Jenis dan maklumat kursus-kursus latihan perguruan SJKC.

iv.    Bilangan pelatih dan tamatan perguruan SJKC setiap tahun bersertakan dengan maklumat kelayakan profesion mata pelajarannya.

v.    Bilangan guru yang bersara dan berhenti khidmat setiap tahun bersertakan dengan maklumat mata pelajaran yang diajar atau jawatan yang disandangnya.

 ◦Bilangan guru sandaran SJKC yang diambil untuk latihan perguruan bersertakan maklumat jenis kursus latihan perguruan dan mata pelajaran latihan.

8.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran memulihkan Kursus Dalam Cuti (KDC) supaya guru-guru sandaran SJKC yang menghadapi keadaan yang berbeza berpeluang dilatih menjadi guru SJKC secara rasmi.

 9.Iklan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian (PISMP) Ambilan Jun 2012 yang diumumkan oleh Kementerian Pelajaran pada 18 Mac tahun ini di akhbar tempatan tidak mempunyai ambilan guru pelatih mata pelajaran Bahasa Cina SJKC. Oleh itu, Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran mesti menyenaraikan ambilan guru pelatih mata pelajaran Bahasa Cina SJKC dan menetapkan secara rasmi kursus-kursus latihan perguruan SJKC mesti meliputi ambilan guru pelatih mata pelajaran Bahasa Cina dan mata-mata pelajaran lain.

 10.Dong Zong menggesa Kementerian Pelajaran mesti melatih dan menempatkan guru-guru pemulihan, pendidikan khas dan pendidikan prasekolah yang mencukupi, berkelayakan rasmi dan berkelayakan Bahasa Cina untuk keperluan SJKC.

 11.Dong Zong menggesa kerajaan mengkaji semula Akta Pendidikan dan melaksanakan dasar pendidikan pelbagai aliran sekolah untuk menjamin semua aliran sekolah yang sedia ada dengan memberi kedudukan sama rata dan layanan adil kepada setiap aliran sekolah. Ini termasuk:

 ◦Memansuhkan dasar satu aliran sekolah dan peruntukan undang-undang yang dinyatakan dalam Akta Pendidikan 1996.

 ◦Membina SJKC baru secara bersistem bersertakan peruntukan wang dan tanah untuk pembinaan sekolah untuk memenuhi keperluan dan hak rakyat.

 ◦Memberi peruntukan wang secara adil.

 ◦Menyelesaikan masalah kekurangan guru dan guru tidak berkelayakan Bahasa Cina di SJKC.
转载自董总网站


~背景新闻~



华小师资问题圆桌会议

叶新田:会议基本上接纳‧4提案將交內阁討论

·2012/04/03 星洲日报/国内新闻·
叶新田(右3)和王超群(左3)在解决华小师资圆桌会议后召开联合新闻发佈会。左起:林国才和傅振荃,右起:邹寿汉和陈耀星。(图:星洲日报)

(布城2日讯)董总主席叶新田说,董总已在华小师资问题圆桌会议上提出325抗议大会的4项提案,包括解释其原因,会议主持人基本上表示接受,並將交由內阁討论。
他说,除了抗议大会的提案,董总也提呈董教总去年11月给首相备忘录,这有助於当局瞭解其背景及当前的华小教育问题。
“第一项和第二项提案基本上被会议接纳,而第三项,即华小师资须具备大马教育文凭(SPM)华文资格,將来就能真正解决华小不具华文资格师资问题。”
他说,“官员对此表示有类似的培训机制,我们要求当局提供详情,以瞭解是否与我们的需求一样。”
至於是否满意这次会议的结果,叶新田说,董总已要求当局通过4提案,从根本解决华小师资,不过还需要进一步观察事情的进展。
“交由內阁討论后的结果怎样?教育部的行动是否有依时间表进行?我希望当局可以在短期內公佈详情;若事情拖久了,各州要求董总汇报,我们必会採取相关行动。”

董总要求教部    公佈教育资料统计数据
叶新田说,董总要求教育部公佈各项教育资料和统计数据,包括今年派到华小的不具华文资格教师人数及任教科目、职位和学校名单等。
“教育部提供具体和完整资料,这样才有办法处理华小师资不足的问题。”
董总要求教育部,提供华小高职行政人员和各科目教师需求的统计数据,这包括教师人数、其专业科目和执教科目、临时教师、代课教师、每年录取的师训学员和毕业生人数及受训科目,退休和离职人数及他们任教的科目和职位等资料及统计数据。
董总署理主席邹寿汉也要求教育部提供华小临教受训人数、师训课程和培训科目。
他说,去年有2337名临教,当中有部份是教英文和国文的,这些临教已去受训,还是今年继续受聘为过度时期临教?
他认为,一旦今年不具华文资格的国英文教师被调走,去年执教国英文的临教可以填补这些空缺。
他也要求立即公佈临教聘约內容,因为这是副教长魏家祥在20111229日会议上所作出的承诺,而且表示临教在新聘约的待遇比过去的更好。

叶新田:不具华文资格    主修国英文教师也须调走
叶新田说,董总的立场是要求教育部调走今年被派去华小不具华文资格的教师,包括主修国文和英文的教师。
邹寿汉补充,董总要求调走今年不具华文资格的教师,並不意味凡是在华小的不具华文资格教师都要调走。
王超群受询时则说,今年调来的国英文教师可以根据学校需要做出安排。

董总在第四次圆桌会议表达的一些重点
1要求教育部从政策和制度上,一劳永逸解决华小师资短缺和不具华文资格教师问题,为华小培训足够、合格及具有华文资格的各科目教师和高职行政人员,並公佈落实方案和时间表的路线图。
2要求教育部落实325抗议大会第三项决议,確保无论是师训学院(Institut Pendidikan Guru)或教师教育大学(Universiti Pendidikan Guru)的师资培训制度,须设以华语为主要教学媒介语的华小组师范课程,为华小培训和调派所需高职行政人员和各科目教师,包括各语文和非语文科教师,须把具备大马教育文凭(SPM)华文优等的资格列为师训申请条件。
3要求教育部明文规定申请师范课程华小组的学员,包括华文独中统考文凭持有者,须保留在华小组並在毕业后派到华小执教。
4要求教育部为主修非语文科(例如数学、科学等科目),却已经在华小教导非语文科至少三年,而且具有华文资格的教师,举办教师在职特別培训课程,以让他们同时也具有教导非语文科的专业资格。
5董总要求教育部立即解决眼前各项问题,包括:
a)立即调走今年派到华小的不具华文资格教师包括马来文和英文教师,並委派足够、合格及具有华文资格教师填补空缺。
b)立即发出指令给华小校长委任临教,实施一年制的临教聘约,全部临教的薪金和福利必须由政府承担。
6董总要求教育部恢復华小临教假期师训班(KDC),让面对不同情况的华小临教也有机会受训为华小合格教师。
7教育部今年318日在报章刊登的教育学士学位师训课程(PISMP Ambilan Jun 2012)的招生广告中,没有招收华小华文科学员。董总要求教育部须把华小华文科列入广告。此外,教育部须明文规定华小各类师训课程申请,必须包括华文科等各个科目的师资培训。
8董总要求教育部必须为华小培训和委派足够、合格及具有华文资格的课业辅导、特殊教育和学前教育的师资。
9董总要求政府检討教育法令,实施多元化教育政策,確保各源流学校地位平等,享有公平合理对待,保障各源流学校的生存和发展。包括制度化拨款拨地增建华小及制度化公平拨款给华小。(星洲日报)

圆桌会议上提325四议案

董总:教育部原则上接受

二零一二年四月三日 光华日报/国内新闻

(布城2日讯)董总今日重回教育部召开的华小师资特别委员会会议,并指教育部原则上接受“325华教救亡运动抗议大会”所提出的4项议案,惟教育部仍需把会议讨论结果,交给内阁讨论及作最后决定。
董总主席叶新田指出,董总代表今日在圆桌会议上,把325抗议大会通过的4项议决案提出,以作详细解释,在讨论过程中,会议主持人表示接受这些议案。
他说 ,董总的第一项议案要求把“今年”被派到华小执教的不具华文资格老师马上调走;第二项议案则要求在华小教导马来文及英文至少3年,但具有华文资格的教师,应给予特别培训,以具有教导马来文及英文的专业资格。
无论如何,他说,教育部还是可根据学校的需求,而决定是否把“非今年”派往华小英文及马来文老师留住,董总并没有要把所有不具华文资格的英文及马来老师调走。

要求检讨教育法令
他指出,董总也在会议上要求政府检讨教育法令,并提出4项建议,即废除1996年教育法令里的单元化教育政策和相关不利母语教育的法令条文、制度化拨地以增加华小、制度化公平拨款给华小及彻底解决华小师资短缺和不具华文资格教师问题。
叶新田表示,董总也要求教育部公布各项教育资料和统计数据,包括全国缺乏多少老师、被派到华小的不具华文资格教师人数及任教科目等,才不需要每次以个案处理。
调走不谙华语课业辅导老师                    
教总主席王超群说,教育部同意在416日,把不谙华语的课业辅导老师从华小调走,同时也同意将把在华小师资培训的华文组老师,在毕业后却被派去国小的6名老师,调回华小执教。                                                                                                                                                                                                                                                
他说,教育部也将在45日与各州的教育局局长召开会议,以统计国内有多少名具华文资格的中学老师,并将把那些愿意换到小学执教或过去曾在华小服务的中学老师,调回华小。
他指出,教育部也同意将为未来5年退休的华小老师人数做一个统计。
陈耀星则表示,华总在会议上要求教育部恢复华小师训组,并指不需要有专科式的培训法,而是要求这些老师主修华文及副修其他科目,以便具备教导几种科目的能力。

魏家祥:会议气氛良好 逐个方案进行探讨
教育部副部长拿督魏家祥表示,教育部非常专业及理性看待“325华教救亡抗议大会所通过的提案”,并形容会议是在很好的气氛下逐个方案进行探讨。
魏家祥是今日主持华小师资特委会圆桌会议后,召开记者会表示,将近3个小时的会议,是在非常融洽的气氛下进行,大家为了华教殊途同归,找出一个方案是可喜可贺的。
他提到,或许之前教育部一些东西没交代清楚,如之前有误会说为何调走英文及马来文老师、被派往华小的马来老师只是教导马来小学生宗教课等,教育部都逐一作出清楚解释,免得存有误解。
魏家祥表示,将在与慕尤丁讨论后,再另择定日期进行下一轮圆桌会议,若需要会继续要求华团代表出席。
较早时,他也提到,参与今日华小师资特别委员会的圆桌会议的代表,针对教育部提出8项长期及短期解决华小师资方案达致共识,并有清楚概念。
“这包括讨论时间,什么时候将那些老师调走,我们都有一个很肯定的答案,到底要怎么做,我想基本上,8项方案将具体的落实。”(光华日报)




~赤道论坛/华教动态类~